Et år etter og reisen tilbake (SiljeiJapan)

Et år etter og reisen tilbake

Hei!

Oi, det er virkelig lenge siden sist. Jeg har tenkt på å skrive dette innlegget i lang tid, men så mye har skjedd og jeg har rett og slett ikke visst hvordan jeg skulle begynne. Året i Japan er så fjernt og nært på samme tid, og det er fortsatt vanskelig for meg å gå tilbake i den modusen. Japan-Silje kommer alltid til å være en del av meg, men det er ikke alltid så lett å ta henne fram.

Nå har det faktisk gått over et år siden jeg kom hjem, og to år siden jeg reiste. Det er veldig rart å tenke på, jeg føler at jeg reiste i går mens jeg samtidig føler at jeg aldri dro. Et så stort sprang fra en annerledes kultur til en anenn og så tilbake igjen er anstrengende, og det er mye jeg ikke klarer å sette ord på. Som jeg skrev i det forrige innlegget slet jeg en del med omvendt kultursjokk, og det er aspekter fra Japan som kanskje har festet seg for alltid. Det er fremdeles stunder der jeg ikke vet hva som er rett og galt å gjøre, og om jeg kan være japaner eller norsk eller kanskje en mellomting. Noe som gjør det verre er at det er ingen her rundt meg som har vært gjennom det samme, jeg kjenner få bergensere som i det hele tatt har hatt tanken om å dra dit en gang. Da hjelper det å snakke med andre utvekslingselever, både de norske og de internasjonale. Denne opplevelsen, denne livsreisen i Japan har gitt oss et bånd jeg tror kan tåle mye. Det er fantastisk å være fra så ulike land og snakke sammen, og så føler man likevel at man er så like. Utvekslingen har gitt oss et fellesskap som ikke bare har lært meg mye om andre kulturer, men også om meg selv. Så jeg vil anbefale alle å holde kontakten med de som man reise med, de er kanskje de eneste som virkelig forstår deg.

Så hva har skjedd siden sist? Som jeg nevnte fikk jeg besøk fra Japan i slutten av sommerferien. Yuno fra skolen i Yokohama dro til Norge for første gang, og i løpet av den uken hun var her fikk vi gjort utrolig mye gøy. Hun kom hit i slutten av juli, og da stilte jeg opp i bunad på flyplassen:

Det var så fantastisk å se henne igjen! Vi begynte å gråte om halsen til hverandre, og det kom en rar blanding av japansk-norsk ut av meg. I begynnelsen var det veldig rart å snakke japansk igjen, jeg hadde jo ikke brukt det på et halvt år! Heldigvis kom språket snart på plass igjen og jeg merket hvor deilig det var å komme inn i Japan-modus igjen.

Dagen etter dro vi litt rundt i Bergen på sightseeing:

Vi hadde det veldig kjekt, og da vi kom hjem igjen spiste vi lapskaus med spisepinner. Yuno var veldig imponert over alt fra Bryggen til middagen, og minnet meg veldig om meg selv den første tiden i Japan. Hun fikk bo hjemme hos oss, noe som førte til en rekke misforståelser siden mamma og pappa ikke kan japansk og Yuno ikke kunne engelsk. Det ble mye oversetting fra min side, men alt skjedde med latter og smil. Det er utrolig hvor mye en kan forstå ved å se på ansiktsuttrykk og høre på toneleiet. Mamma lærte snart å si "Sugoi!" (utrolig) og "Kawaii!" (søt), noe hun ikke kommer til å glemme på en stund. Dagen etter dro vi opp på hytten vår på fjellet:

På fjelltur! Vi hadde en liten photoshoot med kyrene

Dette bildet er så herlig, og beskriver Yuno så godt! Kjenner at jeg blir så glad inni meg av å se på det

Tradisjonell norsk lunsj på terassen

Yuno koste seg mye på hytten, og vi var så heldige at vi så både rev og røysekatt! Hun hadde aldri vært på en slik hytte før, så jeg er glad hun fikk den opplevelsen. Mormoren min var også med, og de to klarte på et vis å kommunisere godt de også. Yuno hjalp mye til og skulle hele tiden fyre i peisen, det var noe hun aldri hadde gjort før. Vi var bare på hytten en natt, og så dro tok vi toget til Flåm:

Yuno fikk endelig møte et troll!

Flåmsbanen

Yuno synes det var ekstra gøy å se huldra, som kom dansende ut av fossen. Hun ble overrasket da toget stoppet helt plutselig, og jeg ba henne om å løpe ut og se huldra.

Deretter tok vi enda enda en dag med sightseeing i Bergen;

I tillegg til å se flere steder fikk Yuno også smake en vaskeekte bergensk skillingsbolle! Til slutt gikk turen opppå Fløyen, og Yuno hadde lært fort; hun hadde tatt med seg en Kvikk Lunsj "på tur". Det var også kjekt for Yuno og se og høre andre japanere, hun synes det var gøy at det er så mange turister her. Forhåpentligvis kommer hun hit flere ganger som turist!

Dagen etter kjørte vi nedover mot Stavanger, og der gikk vi opp på Preikestolen!

Yuno hadde aldri tatt ferge før

På Preikestolen

Uken var veldig spennende for oss alle, og jeg er glad for at Yuno fikk se og oppleve så mye av Norge på kort tid! Dette var hennes første tur til utlandet, og jeg synes det er fantastisk å tenke på hvordan hun dro så langt alene bare for å være med meg. Samtidig var det interessant å på en måte være "vertsfamilie" for en uke, jeg fikk se hvordan ting kunne bli hvis de hadde vært omvendt. Det var mye jeg måtte lære Yuno og familien min, men det gikk veldig fint.

Fine Yuno i bunad!

Noen uker etter det begynte jeg på i 3.klasse på Vgs, og det var godt å se vennene mine igjen. Dere som må gå et år "om igjen"; ikke fortvil! Jeg har det mye bedre i denne klassen enn den forrige. Etter jeg dro mistet jeg kontakten med mange av de gamle, og jeg tror det ville ha vært vanskelig for meg å gå i klasse med dem igjen etter så lang tid. Det er først nå at folk har begynt å ta kontakt igjen, si at de savner meg og angrer på at vi ikke er mer sammen. Når man er borte så lenge er det mye som forandrer seg, og de var jo også midt i forberedelsene for russetidene. Jeg har det kjempefint i min nye klasse, og gleder meg til russetiden med dem!Neste uke skal vi til og med på hyttetur sammen.

Siden sist har jeg i tillegg fått meg en kjempesnill kjæreste, enda flere venner og snart er det russetid! På denne måten har jeg blitt kjent med så mange nye, samtidig som jeg ikke har stresset med skole. Dette gjorde også at jeg kunne fokusere helt og fullstendig på japansk i løpet av det året jeg hadde det, og ikke bekymre meg over fag. Jeg vil faktisk anbefale folk å ta et år om igjen, ikke bare pga. venner men også med tanke på det faglige. Mange på skolen min som var på utveksling (i land som USA, Costa Rica og Frankrike der man kan språket fra før) har slitt med det faglige etter at de kom hjem, og måtte bytte fag flere ganger. En i kjemiklassen min som hadde kjemi i USA hadde hatt så annerledes pensum at hun ikke kan ha det her hjemme, hun måtte gi seg etter å ha prøvd i et par måneder.

Fremover er planen å fokusere enda mer på skole, for målet mitt er å komme inn på medisin. Kjæresten og jeg håper på å komme på samme universitet, så begge to må jobbe hardt. Etter dette har jeg en spennende reise foran meg; JEG SKAL TILBAKE TIL JAPAN! Den 19.juni drar jeg, kjæresten og mamma bortover, og der blir det to uker med sightseeing. Så skal jeg være igjen hos vertsfamilien i to uker, før jeg reiser hjem i slutten av juli. Jeg gleder meg kjempemye, og vi har så mye flott vi skal se og oppleve! Turen kommer jeg selvfølgelig til å skrive om her.

Jeg ser at det fremdeles er folk som titter innom her iblant, og det gjør meg så glad! Forhåpentligvis er denne bloggen til inspirasjon og hjelp for andre, og ikke nøl med å kontakte meg. Hvis dere har et innlegg dere ønsker at jeg skal skrive, eller bare et spørsmål, så kan dere kommentere her eller kontakte meg på mail siljeaiver@gmail.com

#utveksling

3 sommerfugler i "Et år etter og reisen tilbake"

Postet av: Den lille Pandaen c:
Høres ut som du har hatt dett bra, jeg håper du fortsetter å skrive selv om dette da er japan bloggen din. kult at du reiser på bursdagen min da :D det syns jeg var ganske morsomt!
27.03.2016, 15:19
URL: http://www.pandacat.blogg.no
Postet av: Silje
Den lille Pandaen c:: Ja, tenker å skrive om turen i sommer i hvert fall :) Tenker at bloggen kan være til hjelp for alle som skal til Japan, både på reise og utveksling! Kjekt at du fortsatt leser en!
28.03.2016, 13:37
URL: http://siljeijapan.blogg.no/
Postet av: Den lille Pandaen c:
hvis du vil så kan du jo lage en til blogg som har med hverdag og ting som intresserer deg, det ville jeg gledet meg over værtfall! :) og jeg gleder meg at du skal skrive om det!